2.4 Niektoré typy síl Odporová sila pri vonkajšom trení     4/6

Predchádzajúca strana 

Úvod

Ďalšia strana


Vonkajšie trenie
Predstavte si, že by bola celý rok zima a chodníky by boli stále pokryté ľadom. Akákoľvek chôdza by bola komplikovaná, stále by ste sa šmýkali. V tejto časti sa zaoberáme silami, ktoré nám umožňujú bezpečnú chôdzu v lete aj v zime.


Zvláštne postavenie medzi silami majú sily trenia. Ich zvláštnosť spočíva v tom, že vo forme odporu pôsobia vždy len proti pohybu telies, zatiaľ čo iné sily môžu pohyb ako podporovať tak aj brzdiť. 

S prejavom vonkajšieho trenia sa stretávame v dvoch prípadoch: 
1. Odporovú silu (odpor) pozorujeme, keď sú dve telesá k sebe pritlačované istou silou, telesá sú vzhľadom k sebe v pokoji a vonkajšie sily sa ich snažia uviesť do relatívneho pohybu. Príslušné trenie sa nazýva statické a vždy pôsobí proti vzniku relatívneho pohybu.
 
2. Odpor vzniká aj pri pohybe tuhého telesa po inom telese, ku ktorému je pritlačované silou. V tomto prípade hovoríme o dynamickom trení alebo aj kinetickom trení (trení za pohybu), ktoré sa prejavuje od okamihu, keď nastal relatívny pohyb telies, je namierené vždy proti pohybu a má tendenciu túto rýchlosť zmenšiť.

Podľa charakteru dotyku telies pri relatívnom pohybe hovoríme o trení v šmyku (tiež klznom alebo vlečnom) alebo o trení valivom. Pri šmykovom trení sila trenia F vždy pôsobí v dotyčnicovej rovine spoločnej dotykovej plochy (obr. 2.4.5).


Obr. 2.4.5: Trenie v šmyku, trecia sila je orientovaná proti smeru, v ktorom chceme vyvolať pohyb (statické trenie) alebo proti smeru pohybu (dynamické trenie).

Z experimentu vyplýva, že veľkosť sily trenia F nezávisí na veľkosti dotykovej plochy a je úmerná veľkosti normálovej sily Fn , ktorou je jedno teleso pritláčané k druhému. Pre hodnoty trenia v šmyku možno s pomerne dobrým priblížením písať vzťahy

   (2.4.8a)  alebo 
  
(2.4.8b)

v ktorých statické trenie F odpovedá okamihu, ktorý je tesne pred uvedením telesa do pohybu, čiže je to maximálna hodnota trecej sily a m a m´ sú konštanty úmernosti nazývané faktormi šmykového trenia (m - statického, m´- kinetického), pre ktoré platí m > m´. Faktory trenia m a m´ závisia od materiálov dotýkajúcich sa telies a od vlastností dotykových plôch (ako je hladkosť, resp. drsnosť) (Tab.2.4.1).

materiál

m

m´
guma a betón  1 0,8
ľudský kĺb 0,01 0,003
voskové drevo na mokrý sneh 0,14 0,1
kov na mazaný kov 0,15 0,06

Tab. 2.4.1: Niektoré hodnoty faktorov statického a kinetického šmykového trenia.

Normálová sila Fn, ktorá sa nachádza vo vzťahoch (2.4.8), je tlaková sila, ktorá je vždy kolmá na podložku. V prípade pohybu po vodorovnej podložke je jej veľkosť daná tiažou telesa Fn = G, v prípade pohybu po naklonenej rovine tvorí zložku tiaže telesa. 

 

Príklad 2.4.3

Vráťme sa k problému z úvodu tejto kapitoly, prečo niektoré uzly na šnúrkach topánok držia a iné sa ľahko rozviažu. Vplyvom trecej sily sa niektoré uzly na šnúrkach nerozviažu, pretože sú z materiálu, ktorého trecia sila je dostatočne veľká na to, aby sa uzol nerozviazal a naopak niektoré uzly na šnúrkach sa rozviažu, pretože sú z materiálu, ktorého trecia sila je malá. Navyše trecia sila sa zväčšuje v dôsledku ovíjania sa šnúrky samej okolo seba. Čím je väčší počet závitov, tým je väčší uhol navinutia a pevnejší uzol.
   

Zisti ako vplýva trecia sila na pohyb telesa, ak sa pohybuje s konštantným zrýchlením a. Pozri si aplet (úloha 2).


Pri valivom pohybe jedného telesa po inom telese sa uplatňuje valivé trenie, pre ktoré možno formálne písať tie isté vzťahy (2.4.8) ako pre trenie v šmyku. Faktor valivého trenia je vždy omnoho menší ako faktor trenia v šmyku (napríklad obr. 2.4.6), najmä ak podložka a valiace sa teleso sú z tvrdého a pružného materiálu. To sa využíva u ložísk, kde sa šmykové trenie zamieňa za menšie, valivé trenie. 

   

Obr. 2.4.6: Faktor šmykového trenia je u zabrzdeného kolesa železničného vagóna za teplého a suchého počasia 400 - krát väčší ako faktor valivého trenia u otáčajúceho sa kolesa.

 

Príklad 2.4.4

Trenie má veľký význam pre náš každodenný život. Trecia sila medzi podrážkou topánky a chodníkom umožňuje bezpečnú chôdzu, jej dôsledkom klinec drží v stene, auto sa môže pohybovať po vozovke, ľahšie sa premiestňuje nábytok na vozíku, ložiská umožňujú chod niektorých strojov. Trenie je niekedy žiaduce a vtedy sa aj zväčšuje (v zime sa posype chodník pieskom) a niekedy nežiaduce a vtedy sa zmenšuje (mazanie strojov olejom, aby sa predišlo skorému opotrebovaniu a ohrievaniu). 

Kontrolka: Prečo sa v zime menia letné pneumatiky za zimné? V čom robí chybu poriadkumilovná gazdinka, keď sa snaží navoskovať podlahu, tak aby sa leskla a bola dokonale hladká?