2.4 Niektoré typy síl | Odporová sila pri vonkajšom trení 4/6 |
Vonkajšie trenie
Predstavte si, že by bola celý rok zima a chodníky by boli stále
pokryté ľadom. Akákoľvek chôdza by bola komplikovaná, stále by ste sa šmýkali.
V tejto časti sa zaoberáme silami, ktoré nám umožňujú bezpečnú chôdzu
v lete aj v zime.
Zvláštne postavenie medzi silami majú sily trenia. Ich zvláštnosť
spočíva v tom, že vo forme odporu pôsobia vždy len proti pohybu telies,
zatiaľ čo iné sily môžu pohyb ako podporovať tak aj brzdiť.
S prejavom
vonkajšieho trenia sa stretávame v dvoch prípadoch:
1. Odporovú silu (odpor) pozorujeme, keď sú dve telesá k sebe pritlačované
istou silou, telesá sú vzhľadom k sebe v pokoji a vonkajšie sily sa ich snažia
uviesť do relatívneho pohybu. Príslušné trenie sa nazýva statické
a vždy pôsobí proti vzniku relatívneho pohybu.
2. Odpor vzniká aj pri pohybe tuhého telesa po inom telese, ku ktorému je
pritlačované silou. V tomto prípade hovoríme o dynamickom trení
alebo aj kinetickom trení (trení za pohybu), ktoré sa prejavuje od
okamihu, keď nastal relatívny pohyb telies, je namierené vždy proti
pohybu a má tendenciu túto rýchlosť zmenšiť.
Podľa charakteru dotyku telies pri relatívnom pohybe hovoríme o trení v šmyku (tiež klznom alebo vlečnom) alebo o trení valivom. Pri šmykovom trení sila trenia F vždy pôsobí v dotyčnicovej rovine spoločnej dotykovej plochy (obr. 2.4.5).
Obr. 2.4.5: Trenie v šmyku, trecia sila je orientovaná proti smeru, v ktorom chceme vyvolať pohyb (statické trenie) alebo proti smeru pohybu (dynamické trenie).
Z experimentu vyplýva, že veľkosť sily trenia F nezávisí na veľkosti
dotykovej
plochy a je úmerná veľkosti normálovej sily Fn
, ktorou je jedno teleso pritláčané k druhému. Pre hodnoty trenia v šmyku možno
s pomerne dobrým priblížením písať vzťahy
(2.4.8a) alebo
(2.4.8b)
v ktorých statické trenie F odpovedá okamihu, ktorý je tesne pred
uvedením telesa do pohybu, čiže je to maximálna hodnota trecej sily a m
a m´ sú konštanty úmernosti nazývané faktormi
šmykového trenia (m - statického, m´- kinetického),
pre ktoré platí m > m´. Faktory
trenia m a m´ závisia od
materiálov dotýkajúcich sa telies a od vlastností dotykových plôch (ako je
hladkosť,
resp. drsnosť) (Tab.2.4.1).
materiál |
m |
m´ |
guma a betón | 1 | 0,8 |
ľudský kĺb | 0,01 | 0,003 |
voskové drevo na mokrý sneh | 0,14 | 0,1 |
kov na mazaný kov | 0,15 | 0,06 |
Tab. 2.4.1: Niektoré hodnoty faktorov statického
a kinetického šmykového trenia.
Normálová sila Fn, ktorá sa nachádza vo vzťahoch (2.4.8), je tlaková sila, ktorá je vždy kolmá na podložku. V prípade pohybu po vodorovnej podložke je jej veľkosť daná tiažou telesa Fn = G, v prípade pohybu po naklonenej rovine tvorí zložku tiaže telesa. |
Príklad
2.4.3
Vráťme sa k problému z úvodu tejto kapitoly, prečo niektoré uzly na šnúrkach
topánok držia a iné sa ľahko rozviažu. Vplyvom trecej sily sa niektoré uzly na šnúrkach
nerozviažu, pretože sú z materiálu, ktorého trecia sila je dostatočne veľká
na to, aby sa uzol nerozviazal a naopak niektoré uzly na šnúrkach sa rozviažu,
pretože sú z materiálu, ktorého trecia sila je malá.
a | Zisti ako vplýva trecia sila na pohyb telesa, ak sa pohybuje s konštantným zrýchlením a. Pozri si aplet (úloha 2). |
Pri valivom pohybe jedného telesa po inom telese sa uplatňuje valivé
trenie, pre ktoré možno formálne písať tie isté vzťahy (2.4.8) ako pre
trenie v šmyku. Faktor valivého trenia je vždy omnoho menší ako faktor
trenia v šmyku (napríklad obr. 2.4.6), najmä ak podložka a valiace sa teleso sú z tvrdého a pružného
materiálu. To sa využíva u ložísk, kde sa šmykové trenie zamieňa za
menšie, valivé trenie.
Obr. 2.4.6: Faktor šmykového trenia je u zabrzdeného kolesa železničného vagóna za teplého a suchého počasia 400 - krát väčší ako faktor valivého trenia u otáčajúceho sa kolesa.
Príklad
2.4.4
Trenie má veľký význam pre náš každodenný život. Trecia sila medzi podrážkou
topánky a chodníkom umožňuje bezpečnú chôdzu, jej dôsledkom klinec drží
v stene, auto sa môže pohybovať po vozovke, ľahšie sa premiestňuje nábytok
na vozíku, ložiská umožňujú chod niektorých strojov. Trenie je niekedy žiaduce
a vtedy sa aj zväčšuje (v zime sa posype chodník pieskom) a niekedy nežiaduce
a vtedy sa zmenšuje (mazanie strojov olejom, aby sa predišlo skorému
opotrebovaniu a ohrievaniu).
Kontrolka: Prečo sa v zime menia letné pneumatiky za zimné? V čom robí chybu poriadkumilovná gazdinka, keď sa snaží navoskovať podlahu, tak aby sa leskla a bola dokonale hladká?